PTT AŞ’DEN ANADOLU MOTİFLERİ-2 KONULU RESMİ POSTA PULLARI

GÜNDEM 17.07.2019 - 12:48, Güncelleme: 29.12.2022 - 15:19 3134+ kez okundu.
 

PTT AŞ’DEN ANADOLU MOTİFLERİ-2 KONULU RESMİ POSTA PULLARI

      PTT AŞ tarafından kuş, hayat ağacı, muska ve nazarlık, su yolu, akrep, çengel, göz ve pıtrak motiflerine yer verilerek hazırlanan sekiz değerli “Anadolu Motifleri-2 Konulu Resmi Posta Pulları” 17.07.2019 tarihinde tedavüle sunuldu.   Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi (PTT AŞ) tarafından bugün “Anadolu Motifleri-2 Konulu Resmi Posta Pulları” satışa çıktı. Posta pulunun yer aldığı portföy içerisinde; "Anadolu Motifleri-2 Konulu Resmi Posta Pulları" (19x26 mm boyutunda) 10 Kuruş, 20 Kuruş, 50 Kuruş, 1 TL, 2,30 TL, 4,60 TL, 7,50 TL ve 16,20 TL bedel ile PTT iş yerlerinde, PTT’ye ait www.filateli.gov.tr web adresinde ve filateli cep uygulamasında satışa sunuldu.   SEVGİYİ, BEREKETİ VE YAŞAMI SİMGELİYOR   Anadolu insanı kendine hayran bırakan yaratıcılığı ile motifleri; halıda, kilimde, nakışlarda kullanarak yaşamı, doğumu, ölümü, sevgiyi, bereketi ve ölümsüzlüğü dile getirmiştir.   Kuş Motifi: Yaşamın sonlanması anlamına gelen kuş motifinin Anadolu sembolizminde ayrıcalıklı bir yeri vardır. Güvercin, kumru, bülbül gibi kuşlar uğurlu, baykuş, karga gibi kuşlar ise uğursuz sayılmaktadır.   Hayat Ağacı Motifi: Sürekli değişim ve gelişim içinde yaşayan evreni sembolize eder. Hayat ağacının sembolü olan servi, sedir, incir, zeytin, asma, hurma, palmiye, nar, meşe vb. ağaçlar ayrıca ölümsüzlüğün de sembolüdür.   Muska ve Nazarlık Motifi: Taşıyanı veya takanı zararlı etkilerden koruyup nazarı etkisiz hale getirdiğine inanılan yazılı bir kâğıt veya nesneye “muska ve nazarlık” denilmektedir. Anadolu’da el sanatlarında nazara ilişkin olarak kullanılan motifler, geometrik bir form olan eşkenar üçgenle sembolize edilmektedir.   Su Yolu Motifi: Yeniden doğuşun, bedensel ve ruhsal yenilenmenin, yaşamın akışı, sürekliliği, bereket, soyluluk, bilgelik, saflık ve erdemin sembolüdür. Genellikle Ege ve Akdeniz Bölgesi halı ve kilimlerinde olmak üzere tüm Anadolu dokumalarında sıklıkla kullanılan bir motiftir.   Akrep Motifi: Korunma amacıyla kullanılan motiflerden biridir. Toprak evlerde zeminde, Türkmen çadırlarında ise zeminde keçe ve kilimlerde kullanılmaktadır.   Çengel Motifi: Bir yere takılmaya, geçirilmeye yarayan eğri ve ucu sivri demir olarak bilinen çengel, el sanatlarında genellikle ‘S’ harfi şeklinde motif olarak kullanılmaktadır. Çengel motifi zıtlıkların yanında insanlar arası uyumu ve birlikteliği de anlatmaktadır. (Kadın-erkek, dağ- vadi, deniz-dalga vb.)   Göz Motifi: Işığı alma yetisi olan göz, ruhun dışarı açılan penceresidir. İyi niyetli bir bakışın yanında kötü niyetli nazarı da taşıyan bakışı aktaran görsel bir algı organıdır. Göz resimleri nazarlık olarak da kullanılmaktadır. Anadolu’da günlük yaşamda kullanılan dokumalara üçgen, kare, eşkenar dörtgen, dikdörtgen, haç ve yıldız şeklindeki göz motifleri uygulanmaktadır.   Pıtrak Motifi: Dikenleri insan ve hayvanların tüylerine yapışan, tarlalarda yaşayan bir bitkidir. Anadolu el sanatlarında kullanılan pıtrak motifi, bu bitkinin yalınlaştırılarak betimlenmiş halidir. Kötü gözü uzaklaştırdığı düşünülen pıtrak, nazara karşı kullanılan bir motiftir.  

 

 

 

PTT AŞ tarafından kuş, hayat ağacı, muska ve nazarlık, su yolu, akrep, çengel, göz ve pıtrak motiflerine yer verilerek hazırlanan sekiz değerli “Anadolu Motifleri-2 Konulu Resmi Posta Pulları” 17.07.2019 tarihinde tedavüle sunuldu.

 

Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi (PTT AŞ) tarafından bugün “Anadolu Motifleri-2 Konulu Resmi Posta Pulları” satışa çıktı. Posta pulunun yer aldığı portföy içerisinde; "Anadolu Motifleri-2 Konulu Resmi Posta Pulları" (19x26 mm boyutunda) 10 Kuruş, 20 Kuruş, 50 Kuruş, 1 TL, 2,30 TL, 4,60 TL, 7,50 TL ve 16,20 TL bedel ile PTT iş yerlerinde, PTT’ye ait www.filateli.gov.tr web adresinde ve filateli cep uygulamasında satışa sunuldu.

 

SEVGİYİ, BEREKETİ VE YAŞAMI SİMGELİYOR

 

Anadolu insanı kendine hayran bırakan yaratıcılığı ile motifleri; halıda, kilimde, nakışlarda kullanarak yaşamı, doğumu, ölümü, sevgiyi, bereketi ve ölümsüzlüğü dile getirmiştir.

 

Kuş Motifi: Yaşamın sonlanması anlamına gelen kuş motifinin Anadolu sembolizminde ayrıcalıklı bir yeri vardır. Güvercin, kumru, bülbül gibi kuşlar uğurlu, baykuş, karga gibi kuşlar ise uğursuz sayılmaktadır.

 

Hayat Ağacı Motifi: Sürekli değişim ve gelişim içinde yaşayan evreni sembolize eder. Hayat ağacının sembolü olan servi, sedir, incir, zeytin, asma, hurma, palmiye, nar, meşe vb. ağaçlar ayrıca ölümsüzlüğün de sembolüdür.

 

Muska ve Nazarlık Motifi: Taşıyanı veya takanı zararlı etkilerden koruyup nazarı etkisiz hale getirdiğine inanılan yazılı bir kâğıt veya nesneye “muska ve nazarlık” denilmektedir. Anadolu’da el sanatlarında nazara ilişkin olarak kullanılan motifler, geometrik bir form olan eşkenar üçgenle sembolize edilmektedir.

 

Su Yolu Motifi: Yeniden doğuşun, bedensel ve ruhsal yenilenmenin, yaşamın akışı, sürekliliği, bereket, soyluluk, bilgelik, saflık ve erdemin sembolüdür. Genellikle Ege ve Akdeniz Bölgesi halı ve kilimlerinde olmak üzere tüm Anadolu dokumalarında sıklıkla kullanılan bir motiftir.

 

Akrep Motifi: Korunma amacıyla kullanılan motiflerden biridir. Toprak evlerde zeminde, Türkmen çadırlarında ise zeminde keçe ve kilimlerde kullanılmaktadır.

 

Çengel Motifi: Bir yere takılmaya, geçirilmeye yarayan eğri ve ucu sivri demir olarak bilinen çengel, el sanatlarında genellikle ‘S’ harfi şeklinde motif olarak kullanılmaktadır. Çengel motifi zıtlıkların yanında insanlar arası uyumu ve birlikteliği de anlatmaktadır. (Kadın-erkek, dağ- vadi, deniz-dalga vb.)

 

Göz Motifi: Işığı alma yetisi olan göz, ruhun dışarı açılan penceresidir. İyi niyetli bir bakışın yanında kötü niyetli nazarı da taşıyan bakışı aktaran görsel bir algı organıdır. Göz resimleri nazarlık olarak da kullanılmaktadır. Anadolu’da günlük yaşamda kullanılan dokumalara üçgen, kare, eşkenar dörtgen, dikdörtgen, haç ve yıldız şeklindeki göz motifleri uygulanmaktadır.

 

Pıtrak Motifi: Dikenleri insan ve hayvanların tüylerine yapışan, tarlalarda yaşayan bir bitkidir. Anadolu el sanatlarında kullanılan pıtrak motifi, bu bitkinin yalınlaştırılarak betimlenmiş halidir. Kötü gözü uzaklaştırdığı düşünülen pıtrak, nazara karşı kullanılan bir motiftir.

 

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve egemengzt.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.